Image

همه چیز درباره ی مهاجرت به عمان

همه چیز درباره ی مهاجرت به عمان


در این مقاله سعی می کنیم مهاجرت به عمان و شرایط عمومی آن رو براتون توضیح بدیم تا اگه قصد مهاجرت به این کشور رو دارین بتونین اطلاعاتی کلی در این باره به دست بیارین، تا پایان متن با ما همراه باشین.

عمان با نام رسمی سلطان نشین عُمان، از جمله کشورهای پادشاهیه که در شرق جزیره عربستان قرار گرفته است. همسایه های نزدیک عمان یمن، عربستان سعودی، امارات و ایران هستن که از میان این کشورها فقط با کشور ما ایران مرز دریای داره.

با در نظر گرفتن اوضاع و شرایط زندگی و معیشت مردم بسیاری از مردم دنبال مهاجرت از مکان خویش و رسیدن به زندگی خوب و مرفه تر در کشورهایی با شرایط بهتر هستن، خیلی از مهاجران دنبال یافتن راهی برای مهاجرت به کشورهای پیشرفته ای مانند آمریکا، انگلیس، کانادا و بسیاری کشورهای مرفه اروپایی هستن.

در این میان عمان با شرایط بهتر زندگی و نزدیکی از لحاظ فاصله و همچنین فرهنگی مقصد خوبی برای مهاجرت و اخذ اقامت برای ما ایرانیا می تونه باشه. اگه فردی قصد مهاجرت کاری و سرمایه گذاری در عمان رو داشته باشه باید از موارد مهم مهاجرت به عمان و شرایط حاکم بر این کشور اطلاعاتی داشته باشه، تا با دیدی باز و اطلاعاتی کامل اقدام به مهاجرت بکنه.

آشنایی با مجموعه شرایط اجتماعی حاکم بر عمان، از جمله نکات پر رنگ و مهم مهاجرت به عمان به شمار میاد. منظور از شرایط

اجتماعی شامل نحوه ی برخورد مردم، مدرن بودن، مهمان نوازی، تبعیض نژادی و … هست. از نکات بسیار مهم در این مورد می شه به آزادی پوشش و حجاب اشاره کرد که این امر به افراد مختلف با مذاهب گوناگون اجازه می ده که به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر به فعالیت های روزمره ی خود ادامه بدن.

 در مقایسه با عمان، درکشورهای اروپایی و آمریکا شاهد تبعیض نژادی شهروندان این کشورها، با خارجیان نیستیم ولی در کشورهای عربی میزان تبعیض نژادی بسیار بالاست، ولی باز شهروندان عمانی بسیار خونگرمتر، مهمان نوازتر و آرامتر از باقی اعرابن اما از لحاظ مدرنیته بودن این کشور نسبت به باقی اعراب نظیر کشور امارات، عمان در سطح پایین تری قرار داره و به طبع کشور امارات برای بیزینس آماده تر هست.

شرایط عمومی مهاجرت به عمان

عمان یکی از کشورهای عربیه که با توجه به مشکلات مهاجرت ایرانی ها به کشورهای مختلف مورد استقبال زیادی قرار گرفته است، اگرچه این کشور همانند خیلی از کشورهای عربی دیگه مثل امارات و قطر پیشرفت چندانی نکرده ولی در حال پیشرفت سریعه. در زیر مهمترین راهها و شرایط عمومی مهاجرت به عمان رو با ذکر روش های اون خدمتتون توضیح میدیم:

مهاجرت کاری به عمان

هرنوع مهاجرت به هر کشوری نیازمند تمهیدات و مجموعه شرایطی برای تحقق هدف فرد هست، برای مهاجرانی که به دنبال زندگی یا کار در عمان و ویزای کاری عمان هستن، نیاز به نوعی ویزای استخدام دارن، این نوع ویزا سندیه که فقط در مشارکت با کارفرمای حمایت کننده عمانی می شه به دستش آورد.

بنابراین، قبل از درخواست این ویزا لازمه که از طرف شخص حقیقی یا حقوقی پیشنهاد کاری داشته باشین. روند درخواست برای این ویزا، همانند بسیاری از ویزاهای دیگه نیاز به کاغذ بازی های زیادی داره، ولی خبر خوب برای مهاجران این می تونه باشه که کار اصلی بر عهده کارفرمای عمانیه و دردسر زیادی برای فرد متقاضی نداره.

به دست آوردن ویزای استخدامی برای یک کارمند امری دشواره و فرد صاحب شغل یا سرمایه گذار باید خیلی سرمایه گذاری بکنه، پس با این اوصاف تغییر شغل در عمان بسیار سخت خواهد بود. برای انجام تغییر شغل، مهاجران نیاز به گواهی عدم اعتراض از کارفرمای خود دارن که البته این گواهی به سختی و خیلی به ندرت داده می شه.

راه دیگه ای این کار اینه که باید کشور عمان رو برای یک دوره حداقل دو ساله ترک کرده و دوباره درخواست اخذ ویزای شغلی بدن، اعتبار ویزای کاری برای مدت دو ساله و طی اون اجازه مولتیپل اینتری به فرد داده می شه.

بر طبق بخشی از برنامه ی عمرانی عمان، مقامات دولتی عمان در خصوص استخدام اتباع خارجی ای که برای برخورداری از ویزای شغلی درعمان، نیازمند مهارت های قابل توجه و تجارب استخدامی هستن، به شدت سختگیری می کنن. در برخی موارد، مقامات بایدبه این قناعت برسن که شغل مورد تقاضا توسط یک عمانی نمی شه به اجرا در بیاد.

اگه در مواردی درخواست ویزا رد بشه، متقاضیان مجاز به دریافت توضیحات از مقامات کنسولی نیستن. ویزای اقامت و پیوستن به خانواده به همسرانی که دارنده ویزای شغلی عمان و همچنین فرزندانشان (به شرطی که آنها کمتر از 21 سال سن دارند) اعطا بشه، برای دو سال معتبر بوده و اجازه مالتیپل اینتری دارن.

                                                                                       

مهاجرت به عمان از طریق ثبت شرکت

از مطمئن ترین راه هایی که ایرانی ها از آن بصورت چشمگیری برای اخذ اقامت در کشورهای مختلف استفاده می کنن، اقدام از طریق ثبت شرکت در اون کشوره. در عمان فرد می تونه شرکتش رو در منطقه آزاد عمان و یا خارج از اون به ثبت برسونه.

در صورتی که فرد برای ثبت شرکت در خارج از منطقه آزاد اقدام کنه باید یک کفیل عمانی داشته باشه، اما برای ثبت شرکت در منطقه نیاز به کفیل عمانی نیست. عمان به افرادی که در این کشور اقدام به ثبت شرکت می کنن، اقامت موقت می ده تا بیزنس خودشون رو فعال کنن.

برای اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در عمان باید موارد زیر تحقق یابد:

  • ویزای اقامت سرمایه گذاری عمان به فرد خارجی ای اعطا می شه که منابع مالی خودش رو در عمان سرمایه گذاری کرده باشه و به دنبال دریافت مجوز در این زمینه از مقامات مربوطه باشه.
  • مدت اعتبار برای استفاده: ظرف شش ماه از تاریخ صدور.
  • شایستگی: شش ماه از تاریخ صدور ویزا در گذرنامه و پس از تأیید سرمایه گذاری، پس از تصویب مجوز مربوطه، مجوز اقامت دو ساله به تصویب می رسه.
  • تعداد ورودی ها: مولتیپل اینتری
  • هزینه ها: توسط وزارت نیروی انسانی جمع آوری می شه

سرمایه گذار یا شریک تجاری در این زمینه، باید تأییدیه ای برای سرمایه گذاری در سلطنت عمان از وزارت تجارت و صنعت کشور دریافت بکنه. برای دریافت این تأییدیه فرد باید مدارک زیر رو ارائه بده:

  • دو قطعه عکس (4 × 6)
  • کپی پاسپورت سرمایه گذار
  • گواهی همکاری صادر شده توسط وزارت تجارت و صنعت؛ اصلی و کپی
  • مجوز کار صادر شده توسط وزارت نیرو، مهر شده با تمبر سرمایه گذار
  • کپی نمونه امضای امضا کنندگان، صادر شده توسط وزارت تجارت و صنعت
  • کپی گواهی معتبرعضویت در اتاق بازرگانی و صنایع عمان همراه با یک کپی از ثبت نام تجاری معتبر
  • در صورتی که درخواست توسط شخص دیگری به جز شرکا ارائه شده باشه، نماینده باید عمانی باشه و مجوز صادر شده از اداره گذرنامه و اقامت رو به عنوان درخواست ارائه بده.
  • یک گواهی پزشکی قانونی که برای شهروندان برخی از کشورها صادر شده است.
  • ا
  • مهاجرت به عمان از طریق ازدواج

    امروزه برای کسانی که به دنبال مهاجرت و زندگی در کشورهای خارجی هستن سئوالات زیادی پیش میاد که در پی جوابی درست و کاربردی برای اونا هستن. یکی از این مجموعه سوالات مهاجرت به کشورهای خارجی از طریق ازدواجه، که ممکنه مورد سوال بسیاری از متقاضیان مهاجرت باشه.

    با توجه به اینکه در قانون بین الملل خصوصی ازدواج از راههای گرفتن اقامت و تابعیته ولی قوانین مهاجرتی کشور ها متفاوت از همدیگر هستن، در این متن به موضوع مهاجرت به عمان از طریق ازدواج که یکی از مهمترین راههای گرفتن اقامته می پردازیم:

    در قوانین مهاجرتی کشورهای عربی و مهاجرت به اونها بخصوص درباره ی عمان و اخذ اقامت این کشور از طریق ازدواج، این کار امری حقوقی تلقی می شه و باید در نظر گرفت برای اخذ اقامت اطلاعات درست و شفافی از قوانین داخلی کشورها در دست داشت. در زمینه ی مهاجرت به عمان از طریق ازدواج باید کاملا ً یا بصورت کلی قوانین رو بدونین. در این متن سعی می کنیم اطلاعاتی کلی در این خصص بهتون بدیم.

     بسیاری از کشور های عربی تقریباً از لحاظ قوانین و موارد حقوقی نظام مشابهی رو دارا هستن، یک مورد از شباهت این نظام های حقوقی سن بلوغ و شرایط ازدواج در آنهاست، در کشور عمان سن بلوغ و ازدواج همانند بسیاری از کشورها بالا رفته. در بحث مهاجرت و اخذ اقامت عمان یکی از شرایط مهاجرت به این کشور از طریق ازدواج اینه که شخصی که تابعیت عمان رو داره باید بالای ۲۰ سال سن داشته باشه.

    همانند اکثر کشورهای اسلامی و عربی از جمله عمان ازدواج از گذشته به صورت قبیله ای و قومی انجام شده و این رسم و رسوم ها در بسیاری از شهر ها و قبیله های عمان وجود داره و ازدواج هنوز هم بصورت سنتی انجام می شه. اما این امر امروزه با وضع قوانین جدید، رسم و رسومات قومی و قبیله ای قدیمی روی افرادی که قصد مهاجرت به عمان از طریق ازدواج رو دارن نذاشته و با رعایت یک سری قوانین می تونن اقامت این کشور رو داشته باشن.

    کسی متقاضی مهاجرت به عمان از طریق ازدواج است، در مرحله ی اول باید توافقات رسمی خودش رو با پدر خانواده ی طرف مقابل انجام بده. توافقات برای موضوع ازدواج معمولاً مادی و در مواردی از جمله جهیزیه، شیربها، هزینه های ازدواج و …. بوده و روی روال اقامت تاثیر زیادی نداره.

    اما در این میان نکته ی مهم اینه که اگر شخصی که تابعیت عمان رو داره زن باشه، مردی که میخواد به عمان مهاجرت کنه و از طریق ازدواج اقامت بگیره، باید رضایت کامل و قطعی پدر زن خودش رو داشته باشه.

    مرحله ی بعدی برای این امر یا دقیق تر مرحله ی دوم اینه که شخص که قصد مهاجرت و اخذ اقامت عمان از طریق ازدواج رو داره باید در نظر داشته باشه، در مراسم رسمی ازدواج دو نفر شاهد رو در دست داشته باشه تا بتونه از لحاظ شرعی و قانونی کشور به ازدواج خود شکل و شمایلی رسمی ببخشه. شهادت این دو نفر موجب تکمیل اسناد رسمی این عمل و انجام روال حقوقی ازدواج می شه.

    در اسلام هر مرد می تونه ۴ همسر داشته باشه و رعایت تساوی بین زوجین توسط مرد از شروط تعدد زوجه است، نکته ی  مهم اینجاست که باید شخص متقاضی مهاجرت و اخذ اقامت عمان از طریق ازدواج و زنی که میخواد باهاش ازدواج کنه در زمان ازدواج هر دو مجرد باشن، این امر به این معنیه که قبلاً ازدواج نکرده باشن، یا اینکه طلاق گرفته باشن و گواهی طلاق رو بتونن ارائه بدن، یا اینکه همسران هر دو فوت کرده باشن و گواهی فوت رو در دست داشته باشن.

    شخص که متقاضی مهاجرت به عمان از طریق ازدواجه  باید ۶ ماه بصورت مداوم و یا ۸ ماه غیر مداوم در طی یک سال حضورش در کشور عمان اثبات بشه. از دیگر شرایط اقامت اینه که شخص متقاضی در طول سه سال حدود 18 ماه در کشور عمان حضور داشته باشه، در غیر این صورت اقامت یک ساله یا سه ساله ی خودش رو از دست می ده و از گرفتن اقامت محروم می شه.

    نکته ی مهم دیگه برای شخص متقاضی مهاجرت به عمان از طریق ازدواج، اینه که اگر در زمان اقامت در کشور عمان مرتکب جرمی بشه و اون جرم در کشور ار مصادیق مجرمانه باشه مانند سرقت و…. و برای این جرم شخص مهاجر در این کشور محکوم شناخته بشه، این تبعه از این کشور اخراج می شن و تا دو سال بعد از اون اتفاق نمی تونن تقاضای مهاجرت به عمان رو بدن.

    نکته ی دیگه ای که در خصوص ازدواج باید بهش توجه داشت، اینه که هر دو طرف باید حداقل ۱۴ روز قبل از مراسم ازدواج شون در کشور عمان حضور داشته باشن.

    باید به این مورد دقت کرد، افرادی که پس از ازدواج با شخص تابعه ی کشور عمان، اگه قصد جدا شدن از همسرش رو داشته باشه، باید در اولین زمان ممکن کشور عمان رو ترک کنه. ولی افراد پس از جدایی اگه یک نفر رو به عنوان اسپانسر داشته باشن و با ازدواج با اون شخص، با همان ازدواج یا از راههای مختلف مهاجرتی مانند ویزای کار، تحصیل، ثبت شرکت و یا سرمایه گذاری در این کشور اقامت خودشون رو ادامه بدن.

  • اگر زنی خارجی تصمیم به ازدواج با یک مرد عمانی بگیره، با تحقق شرایط زیر، این امکان وجود داره که زن بتونه اجازه شهروندی کشور عمان رو دریافت کنه، این شرایط عبارتند از:

    • علاقه بین دو طرف باید اثبات بشه.
    • فرد عمانی باید تمکن مالی داشته باشه.
    • به زبان عربی تسلط داشته باشن.
    • زن با شوهر خود به مدت 10 سال در عمان زندگی کرده باشه.
    • جرمی مرتکب نشده باشه و دارای نام نیکی باشه.
    • فرزند پسری به دنیا بیاره.
    • ازدواج اونا با اجازه وزارتخانه کشور عمان صورت گرفته باشه.

    همچنین زنی که همسر عمانی وی فوت شده یا از او طلاق گرفته در صورت داشتن شرایط ذکر شده و عدم ازدواج مجدد با فردی غیر عمانی می تونه تابعیت این کشور رو دریافت کنه. دولت عمان در زمینه اخذ اقامت عمان از طریق ازدواج قوانین خاصی داره.

    در این قوانین، بین مرد و زن تفاوت‌هایی دیده می‌شه، به این معنی که اگه شوهر، عمانی باشه، شرایط اخذ اقامت عمان و مهاجرت همسر به عمان متفاوت از زمانی هست که همسر، عمانی باشد و شوهرش غیر عمانی.

    طبق این قوانین، اگه شوهر، غیر عمانی باشه و همسرش عمانی، مردِ غیرعمانی نمی‌تونه به خاطر ازدواج با یه خانم عمانی تابعیت کشور عمان رو دریافت کنه؛ اما برعکس، اگه خانم، خارجی باشه و شوهر، عمانی باشه، اون خانم می‌تونه اقدام به اخذ تابعیت عمانی کنه.

    برای انواع اقامت های نیاز به مجموعه ای مدارک و تمهیداته که در زیر برای مهاجرت به عمان مدارک مورد نیاز رو ذکر می کنیم؛

    مدارک مورد نیاز جهت مهاجرت به عمان از طریق ازدواج

    1. سند اصل گواهی تولد
    2. مجرد بودن طرفین
    3. تکمیل فرم های ازدواج
    4. حضور حداقل ۱۴ روز قبل از مراسم ازدواج

    در اتمام بحث باید ذکر کنیم که اگه هر کدام از طرفین فرزندی از ازدواج قبلی شون داشته باشن، فرزندان شامل این اقامت و تابعیت نمی شن. لذا افرادی که قصد مهاجرت به عمان از طریق ازدواج رو دارند باید دقت کنن که ورود به این کشور از راههای مختلفی امکان پذیره و باید دقت داشته باشن طریق مقرون به صرفه و راحت تری از جمله تحصیل در عمان، کار در عمان، سرمایه گذاری در عمان، ثبت شرکت در عمان رو انتخاب کنن.


    مهاجرت به عمان از طریق تحصیل

    امروزه خیلی از دانشجویان برای ادامه ی تحصیل و تحصیل در دانشگاه ها و آکادمی های معتبر دنیا دارن به هر دری می زنن و سعی می کنن خودشون رو به کشوهای مختلف برسونن. در این بین کشورهای زیادی در اطراف ایران و جاهای دورتر هم هستن که ارزش تلاش و سختی کشیدن رو دارن.

    در میان کشورهای همسایه و نزدیک ایران، کشور عمان از نظر تحصیلات عالیه و ارزش دانشگاهی در درجه ی بالایی برخوردار بوده و سالانه افراد زیادی برای تحصیل در این کشور دست به انواع روش ها می زنن و حاضرن هزینه هایی بالایی هم صرف بکنن.

     برای مهاجرت به عمان از طریق تحصیل در این کشور فرد به ویزای تحصیلی عمان نیاز دارد. در قدم اول فرد متقاضی باید پذیرش یکی از آکادمی ها یا دانشگاههای کشور عمان رو داشته باشه و به دنبال اون  نیاز به یک نفر به عنوان حامی مالی بومی کشور هم داره، فرد باید غیر از حامی مالی و پذیرش دانشگاه، مجوز رسمی از سوی مقامات مربوطه به دانشگاه مورد پذیرش رو برای ثبت نام هم در دست داشته باشه.


    برای دانشجویان بین المللی گزینه های زیادی در انتخاب برنامه تحصیلات تکمیلی و تحصیل در آکادمی های عمان وجود داره. باوجود اینکه عمان کشور کوچکیه، اما بیشتر از 20 مؤسسه در این کشور وجود داره که افراد می تونن برای تحصیل و فارغ التحصیلی در دانشگاهها و موسسات بین المللی اون اقدام کنن. مواردی از موسسات و دانشگاههای بین المللی جهت تحصیل در عمان عبارتند از:

    • دانشگاه سلطان قابوس
    • کالج دانشگاه مسقط
    • دانشگاه اشرقیه
    • دانشگاه نیوزا

    در این موسسات، تقریبا همه ی دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می شن. اخذ مدارک تحصیلی در عمان به طور معمول پنج سال طول می کشه، اما بسیاری از موسسات در مورد نحوه تحصیل دانشجویان انعطاف پذیرن. دانش آموزانی که متقاضی تحصیل در عمان هستن، باید قبل از ورود به این کشور برای ویزای تحصیلی عمان درخواست داده باشن. برای مطالعه ی درخواست حداقل 10 روز طول وقت لازمه تا درخواست ویزا پردازش بشه و برای این امر مدارک زیر لازمه تهیه بشن:

    • نأییدیه درخواست متقاضی از موسسه مورد نظر
    • پرداخت هزینه ی ویزا
    • گواهی سلامت فردی تأیید شده توسط یک پزشک مختصص مورد قبول کشور
    • یک گواهی یا نامه از حامی دانش آموز یا دانشجو

    با داشتن ویزای تحصیلی و شرایط ویزای دانشجویی فرد اجازه ی کار در عمان رو نداره و در صورت تمایل به کار باید راههای اخذ ویزای کاری رو در پیش بگیرین.

    در میان شرایط مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به عمان مسئله ی حائز اهمیت و خیلی ضروری، وجود یک نامه پذیرش از دانشگاهه. بعد از اون مورد اصلی نیاز به یک سری مدارک مهم هم هست که باید تهیه و بررسی بشه:

    • فرد متقاضی به ویزای معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار از تاریخ صدور داره.
    • برای اخذ ویزا باید مدت اقامت فرد در عمان مشخص شده باشه، که بطور کلی بین یک تا دو سال از تاریخ ورود محسوب می شه.
    • تأییدیه و اعتبار برای تمدید ویزا امر مهمیه، برای یک تمدید ویزا برای ادامه تحصیل نیاز به یک نامه از موسسه آموزشی هست که نشون بده ویزا قابل تمدیده.
    • برای هزینه ها فرد نیاز به 20 ریال عمانی داره.

     برای پیگیری کارهای ویزا یه سری مدارک و پیوست ها مورد نیازن که باید لحاظ بشن:

    1. فرم درخواست الکترونیکی، فرمی که در دست فرد متقاضیه می‌بایست از طریق وب سایت تأیید شده و همینطور نیازه که نامه پذیرش به صورت تایپ و مهر شده از طرف دانشگاه نیز ارائه بشه.
    2. همه ی مدارکی که قراره به سفارت عمان تحویل داده بشه باید به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده باشن.
    3. برای تشکیل پرونده دو قطعه عکس 4 در 6 سانتی‌متری نیازه.
    4. یک نسخه کپی از پاسپورت دانشجویی، متقاضی الزامی بوده و پاسپورت باید برای حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشه.
    5. نامه تأیید شده از سوی دانشگاه باید توسط وزارت تجارت و صنعت به امضا رسیده باشه (مهم).

    در کشور عمان، بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های معروف آمریکا و اروپا شعبه داشته و عملاً دانشگاه‌ها و کالج‌های بین‌المللی به حساب میان. اما قوانین دولت عمان موظف نموده خارجیانی که قصد تحصیل در این کشور رو دارن باید حامی مالی داشته و این حامی مالی باید حتماً عمانی باشه. یعنی برای دریافت ویزای تحصیلی عمان غیر از نامه پذیرش دانشگاه یا کالج مربوطه، باید یک نامه حمایت مالی (از یک نفر عمانی) نیز داشته باشن.

    مدارک لازم برای اخذ اقامت عمان از طریق ویزای تحصیلی

    غیر از شرایط و پیوست های بالا مجموعه مدارکی برای اخذ ویزا لازمه، اجازه بدین همه مدارک لازم برای اخذ اقامت عمان از طریق ویزای تحصیلی رو ذکر کنیم:

    • نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج عمانی
    • نامه اسپانسرشیپ یا حمایت مالی (صادر شده توسط یک فرد عمانی)
    • کپی پاسپورت فرد متقاضی (که حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشه)
    • فرم درخواست ویزای تحصیلی درعمان عمان
    • پرداخت هزینه‌های درخواست ویزا
    • گواهی سلامت فردی
    • ترجمه رسمی تمام مدارک به دو زبان انگلیسی و عربی

    بعد از اخذ ویزای تحصیلی عمان مورد مهم و قابل بحثی که پیش میاد اینه که فرد آیا می تونه از طریق تحصیل به اخذ اقامت دائم عمان برسه یا نه؟

     در این باره مطالبی هستن که جای بحث زیادی دارن. می دونیم که تنها با تحصیل در یک کشور نمی شه به اقامت دائمی در اون کشور رسید، بر طبق قوانینی که در علم مهاجرت وجود داره شما موظفین پس از اتمام تحصیلات خود در یک کشور خارجی باید به وطن خودتون برگردین.

    کشور عمان هم مانند بقیه ی کشورهای مهاجر پذیر به همین صورت عمل کرده و افراد دانشجو تا زمانی که در دانشگاه های اون کشور در حال تحصیل هشتن فقط اقامت دانشجویی کوتاه مدت به فرد داده و پس از اون هیچ تعهدی برای دادن اقامت دائم به فرد نمی ده. فرد پس از اتمام تحصیل می تونه از روش های دیگه ی اخذ اقامت برای گرفتن اقامت دائمی اقدام نماید.

    تحصیل در مقاطع گوناگون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در کشور عمان امکانپذیره و در تمامی این مقاطع افراد می تونن به زبان انگلیسی تحصیل کنن، البته برای تحصیل در این موسسه و دانشگاهها، داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل ضروری  هست.

     البته در صورت عدم ارائه مدرک مذکور می شه پذیرش گرفت، به شرط اینکه سطح زبان انگلیسی فرد متقاضی خوب و قابل قبول باشه.

    مدت دوره ی تحصیل و هزینه های تحصیل در عمان

    هزینه های دوره های مختلف تحصیلی و همچنین مدت تحصیل در عمان با ایران متفاوت بوده و به شرح زیره:

    لیسانس

    طول دوره تحصیل در مقطع لیسانس حدود ۵ سال و هزینه های تحصیل نیز حدود ۶۰۰۰ دلار تا حدود ۱۲۰۰۰ دلار در سال متغیر هست.

    فوق لیسانس

     مدت دوره ی تحصیل در مقطع فوق لیسانس نیز حدود ۳ ساله و هزینه تحصیل نیز بسته به رشته و نوع دانشگاه از سالی حدود ۱۰۰۰۰ دلار تا حدود ۱۸۰۰۰ دلار متغیر خواهد بود.

    دکترا

    طول دوره تحصیل در مقطع دکترا نیز بین ۴ الی ۵ سال و هزینه های مربوط به اون، از سالی حدود ۸۰۰۰ تا حدود ۲۰۰۰۰ دلار در سال متغیره.

     در طول دوره ی تحصیل دانشجویان اجازه کار پاره وقت داشته و می تونن با انجام کار دانشجویی قسمتی از هزینه های زندگی خودش رو پوشش بدن. پس از فارغ التحصیلی و اتمام تحصیل، در صورتی که با دریافت یک پیشنهاد شغلی تمام وقت، قرارداد کاری ببندن می تونن اقامت موقت کاری، البته بسته به مدت زمان قرارداد خودشون به دست بیارن.